onsdag 11 maj 2011

ZTE Light surfplatta - recension

Jag har mer pengar än förstånd. Jag fick för mig att jag ville ha en surfplatta. Hade tänkt på det några dagar och ringde plötsligt till Telia och beställde en - med abonnemang. Jag har inga problem att betala, 179 :- (vill jag minnas) i månaden stör mig inte så mycket.

Försäljerskan var mycket trevlig och dagen efter hade jag plattan hemma. Stoppade i ett simkort (har ett annat abonnemang hos telia) och märkte direkt att den var löjligt oresponsiv. Tydligen är det någon annan skärmteknik än på iPhone, man måste trycka på skärmen istället för att bara "swipa".
Jag hade längtat efter Android så jag slapp iPhones bökiga inlåsning. Men oj vad jag bedrog mig.
Det är till och med värre med uppdateringar till Android. Det funkar tydligen inte så att när en ny version finns ute så är det bara och ladda ner och installera enkelt. Nä, man är helt utlämnad åt tillverkarens humör. ZTE lovade att 2.2 skulle finnas för nerladdning i Mars, men ännu lyser den med sin frånvaro. Tack vare att Android inte kan uppdateras så kan man bara installera relativat få program innan minnet tar slut. Det går nämligen inte att installera eller flytta program till sd-minnet! Man har alltså 16GB till i princip ingen nytta!

Sen måste manvar 5-10 minut gå in i inställningarna och döda en massa program för att de segar ner plattan som värre än en fragmenterad windowsmaskin. Inga program stängs ner efter att man stängt dem, de ligger kvar i minnet!!
Sen öppnas det en massa program som man själv inte öppnat stup i kvarten som gläggar ner plattans hastighet. Jag har ett par Creative bluetoothhögtalare (det enda bra man kan säga om ZTE Light är att det är hyffsat ljud) som inte ZTE hittar överhuvudtaget. Inga som helst problem med iPhone som hittar dem direkt. Sen stänger den av Wifi när skärmen går ner i viloläge (eller något efter) så man måste starta wifi varje gång man vill använda den. Bildkvalién är ett skämt på strömmande media, man blir bara förbannad när man tittar på samma kvalité som fanns på youtube för några år sen.

Ser att den just nu finns för 995:- utan abonnemang, menjag skulle inte ta en ZTE light om den så kastades efter mig. Man brukar ju säga att "man får det man betalar för" men detta stämmer inte på ZTE light! den är fanimig en stor bluff.

Till råga på allt så påstår Telia att man inte får "sätta på" surfplattan om man vill utnyttja ångerrätten (som jag försökte en timma efter att jag hämtat ut plattan) Så mycket för deras ambition för att ha nöjda kunder. På deras hemsida står det att ingen affär är klar innan man som kund är nöjd....jo hej.

Mitt betyg: Håll er borta från denna och Telia som kränger skiten!

2 kommentarer:

  1. Ett tipps är att uppdatera din ZTE Light till senaste hemmasnickrade Android 2.2-versionen.

    När du har gjort det kommer du direkt att märka stor prestandaökning samt att du kan lägga över dina appar på minneskortet.

    Kolla in guiden för att uppgradera från Android 2.1 till 2.2: http://ztelight.co.cc/index.php/21-till-22

    Och guiden för att uppgradera från 2.2 stock till 2.2 Light rost av kallt_kaffe: http://ztelight.co.cc/index.php/permanent-root-22

    SvaraRadera
  2. Tack Jonas, men det såg lite för komplicerat ut. Men nu har dock ZTE fått arschlet ur vagnen och släppt Froyo för surplattan. Och man kan lugnt säga att det inte är samma surfplatta längre.

    Nu behöver man inte längre gå in och rensa minnet var tredje minut. Plattan har acceptabel prestanda. Appar startar riktigt snabbt, ja kort sagt så är 2.1 relaterade problem borta. Jag förstår inte hur någon hade mage att godkänna ZTE Light i det skick den var med Android 2.1.

    SvaraRadera