söndag 8 maj 2011

Battlefield vs Call of Duty

Snart släpps Battlefield 3 och den ser grafiskt fantastiskt ut. Plus det faktum att i den kan man förstöra byggnader o.dyl. gör att den bilr en riktig utmanare till Call of Duty-serien.
Själv har jag varit en Call of Duty-spelare sen den kom. Den slog Counterstrike med hästlängder i känslan med vapen. Hitboxarna var mer realistiska, man träffade det man siktade på helt enkelt. I de tidiga Call of Duty så var känslan av en Kar98 eller BAR otrolig, man kände att det var en sån man sköt. Ljudet och rekylen kändes realistiska på ett helt annat sätt än i andra FPS. Men sen sjönk COD mer och mer i takt med att de anpassade spelet, även PC-versionen av nån outgrundlig anledning, till konsollförmat. ”Fuskversionerna av Trearch tänker jag inte ens nämna)

Det började med att man inte kunde ändra från automat till enskott på de vapen som erbjöd det. För det fanns inte så många knappar på handenheterna till leksaksboxarna, därför begränsade man möjligheterna i PC-versionen, har jag hört i alla fall. Någon annan logisk förklaring kan ju inte finnas heller fdd. Varför stympa ett spel annars?
Det enda som hållit mig kvar i COD är precisionen i vapnen, även om de i de senare versionerna och särskilt i ”Modern warfare” blev lite för enkelt att köra ”spray and pray”. Jag har alltid kört hardcore för att slippa en kidsen som satsade på skademildrande perks så att de kunde springa omkring i värsta unrealstil.
Battlefield har jag alltid gillat av andra orsaker. Stora banor framförallt, för fakta är att CODs begränsade banor där det bara fanns 3 alternativ för att ta sig fram blir tråkiga efter att man lärt sig banan. Samtidigt blev det ju förvisso enklare och lära sig där folk satt och campade, och campare är ju spelvärldens motsvarighet till klottrare som förfular upplevelsen. Men det får man leva med, det är egentligen inte så svårt att neutralisera dem och göra dem förbannade för att de inte får vara i fred :) de blir bara en parameter till att ta hänsyn till, som sagt inte särskilt avancerad sådan. Men det är inte samma känsla i vapnen som i COD och det är för mig en hämmande faktor och som gör att jag i princip aldrig spelar BF särskilt länge tyvärr. Det plus det faktum att man inte kan ligga (prone) ner eller kika runt hörn (lean) är en annan sak.
Visst möjligheten att ligga ner attraherar campare, men som sagt så är de mer irriterande än svåra att slå ut. Dessa är ju bara ute efter frags istället för spelupplevelsen i sig.
Men trots det ser jag fram emot BF3 tack vare att de förnyar sig jämfört med COD som stympar spelen till förmån för konsollerna. Senaste tramset är ju kopieringen av meningslösa ”achievments” som bara en konsollspelare finner nöje i. Drömmen vore om Dice lyckades sno åt sig kodarna för vapnen från Activision.
Grafiken i de de klipp man sett från spelet ser som sagt fantastiskt ut. Har naturligtvis satt mig i kö hos CDON för att få den så fprt den släpps för PC.
Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar